Home

 

Do's

 Don'ts

accepteren
  • Moedig de leerling aan als hij/zij het goed doet.
  • Toon dat je het positieve ook opmerkt.
stimuleren en begeleiden
  • Geef korte en duidelijke instructies.
  • Geef één opdracht tegelijk
  • Maak oogcontact en geef directe feedback.
  • Werk met een chronometer of keukenwekker om de tijd te beperken.
  • Alleen strikt nodige materiaal op bank, bijvoorbeeld: ‘bij taalvakken geen passer en geodriehoek op de bank’.
  • Leer kernwoorden markeren.
  • Vat dehoofdzaken samen.
  • Stimuleer om geheugenkaarten te gebruiken.
compenseren
  • Laat de leerling een oorbeschermer dragen bij toetsen en maken.
  • Laat de leerling gebruik maken van het klasmateriaal (passer, atlas, enz.) als hij/zij weer iets vergeten is (met meerdere leerlingen hetzelfde materiaal gebruiken nodigt uit tot spelen en praten).
  • Voorzie een perforator en een nietjesmachine in de klas, zodat losse bladeren dadelijk kunnen geordend worden.
begeleiding en aanpak
  • Complexe opdrachten geven.
  • Overladen met ‘woord’instructie.
  • Verwachten dat zij iets onthouden als zij het niet meteen noteren.
straffen
  • Punten aftrekken als een taak niet tijdig wordt afgegeven zonder aan te leren hoe tijdig iets afgeven.
  • Boos worden bij vergeetachtigheid zonder extra hulp om niet meer te vergeten.
materiaal
  • Teksten met onoverzichtelijke lay-out.
  • Cursussen op veel losse bladen en in verschillende mappen.