mogelijk zwakke kanten
|
mogelijk sterke kanten
|
geheugen en automatismen
- splitsingen en tafels niet onder de knie krijgen, cijfers niet correct lezen en schrijven
- steeds weer twijfelen bij eenvoudige bewerkingen
- traag rekenen bij eenvoudige bewerkingen, er zijn talrijke rekenfouten
- de klok niet vlot leren lezen
vaardigheden en technieken
- moeite met de volgorde van de stappen die bij complexe berekeningen moeten worden uitgevoerd, bijvoorbeeld: een staartdeling uitvoeren of een vergelijking uitwerken
- veel fouten in het uitvoeren van rekenprocedures, bijvoorbeeld: de volgorde van de bewerkingen altijd verwarren
- het vaak gebruiken van een rekenaanpak die normaal voor jongere kinderen is
de visueel-ruimtelijke vaardigheden
- motorische onhandigheid, bijvoorbeeld: lat, passer en geodriehoek onvoldoende kunnen hanteren en onnauwkeurigheid bij technische tekeningen
- geen verbanden zien tussen woord en beeld (grafieken niet kunnen lezen)
- onnauwkeurig noteren bijvoorbeeld 23 wordt 32, 25 wordt 52
- moeite met kolommen en millimeterpapier
inzicht
- problemen met onderdelen waarbij ruimtelijk inzicht en kennis van ruimtelijke begrippen van belang zijn (meetkunde)
- vooral steunen op geheugen, nieuwe inzichten enkel door veel oefening verwerven
|
compenserende vaardigheden (heel verschillend bij de verschillende vormen van dyscalculie)
- opvallend sterk logisch inzicht en sterk redeneervermogen
- opvallend sterk ruimtelijk en driedimensionaal inzicht
- goed qua onthouden van splitsingen en tafels
- opvallend sterk auditief en verbaal geheugen voor cijfers en rijtjes en dus goed in hoofdrekenen en tafels
- uitgesproken interesse voor cijfermateriaal als data en technische gegevens
- uitgesproken kunstzinnig en/of creatief
- muzikale aanleg (absoluut gehoor)
|
De term ‘dyscalculie’ is wetenschappelijk nog niet eenduidig gedefinieerd. Sommige wetenschappers zien dyscalculie als een automatiseringsstoornis (zoals dyslexie), anderen beschouwen dyscalculie als een verzamelnaam voor alle rekenstoornissen. |
vakken die problemen kunnen geven:
- wiskunde
- economie en boekhouden: berekeningen, cijfers juist onder elkaar plaatsen, cijfers overschrijven
- aardrijkskunde: schaalberekening
- geschiedenis: jaartallen situeren op een getallenas, jaartallen onthouden
- wetenschappen(fysica, chemie, WW, elektriciteit, mechanica); formules en berekeningen, millimeterpapier
- technologische opvoeding: informatietechnologie, beslissingsschema’ s
- muziek: noten lezen, maat houden, toon houden, blokfluit spelen
|
Wat te doen bij dyscalculie en wat net niet?